Thursday, December 9, 2010

Yang Patah Tumbuh, Yang Hilang Berganti.

Begitu hidup ini,
Tiada yang abadi,
Yang patah tumbuh,
Yang hilang berganti


bait-bait di atas adalah antara lirik dalam lagu Tak Mungkin Kerana Sayang-Alia. ini pepatah yang dah wujud sejak berkurun lamanya. ini jugak lah yang sering orang ramai gunakan bila kita dah kehilangan sesuatu. contohnya, kematian, putus cinta, etc.

my point is, apa yang tumbuh atau pengganti itu lebih baik dari yang telah patah dan hilang ? senang cerita, adakah yang baru tu lebih baik dari yang lama atau sebaliknya ?

orang tua-tua selalu cakap, setiap yang terjadi pasti ada hikmahnya. means, ada something yang baik akan menunggu. contohnya putus cinta. ayat paling biasa yang orang akan gunakan untuk pujuk sang putera atau puteri yang sedang emosi : kau jangan lah sedih sangat. may be dia bukan yang terbaik untuk kau. mesti ada ramai lagi perempuan / lelaki yang lagi HOT, baik, perfect untuk kau.

now, i want to ask u back. are u sure yang akan datang ni lagi baik dari yang lama ?

dengan senang hati sang teman bersuara : eh, mestilah. kalau dia yang terbaik untuk kau, takkan kau putus dengan dia.

aissh. itu lah korang. cakap bukan main senang. fikir lah dulu ( eceyy, cakap orang lebih. aku pun sama )

tak dinafikan, ada benarnya ayat sang teman tu. tapi bila difikir balik. ada jugak salahnya.
tang mana salahnya ? meh aku habaq kat hang. aku ambik situasi yang paling simple untuk difahami.

situasi 1


kita break dengan someone atas sebab dia banyak masalah. eg, mengongkong, banyak hal, etc. pendek kata, break dengan dia memang satu saat yang ditunngu. at the same time, mengharap dapat someone yang tak mengongkong, baik, understanding, bla..bla..bla.sampai masa, pengganti yang HOT pun tiba. masa mula-mula just fine. everything okay. sampai satu saat, korang akan terfikir sesuatu. memang dia tak mengongkong, dan secara tak langsung ia dilabel kan memahami. tapi korang sedar yang dia bukan tak mengongkong, tapi tak ambik peduli ! means, korang nak pergi manapun suka hati korang, nak buat apa pun suka hati korang, nak keluar dengan sapa pun suka hati korang. dia tak take attention langsung pasal korang. see ? ini yang korang nak kan ? eh, tak pulak ? korang kata tak suka dikongkong. dia tak kongkong lah tu. ouh, nak yang dulu pulak. kenapa ? ouh, sebab dia caring sebenarnya.ish ish ish.

dalam situasi ni, memang kita tak suka dikongkong sebab kita rasa pergerakan kita terbatas. tapi sebenarnya, bukan lah mengongkong. dia just terlalu amik berat pasal kita. atas sebab terlalu sayang. ada yang cakap tak suka. sama jugak macam aku, tak suka dikongkong. it's my life, not yours. tapi try imagine kalau dia langsung tak amik kisah. semua ikut suka hati kita. tak best lah pulak.

situasi 2


kita kehilangan seseorang atas sebab kematian dia. contohnya, pasangan kita (tak nak guna ibu atau ayah sebab for sure tak boleh diganti dengan siapa pun). ini andaian semata-mata. let say arwah tak berapa nak baik atau dalam erti kata lain dia jahat. tapi dia pandai amik hati kita, jalankan tanggungjawab dia as a leader of family dengan cukup baik. tapi hidup kita dengan arwah hanya cukup-cukup makan.kita kawen lagi satu. dia baik, tanggungjawab material cukup, hidup pun mewah.tapi tak pandai amik hati kita. plus, dia terlalu materialistik.

dalam situasi ni pulak, yang mana lebih happy ? secara kasar memang yang hidup mewah sebab dia pun baik. tapi sedar tak yang hidup cukup-cukup makan tadi lebih bahagia sebab even dia jahat, tapi dia pandai amik hati kita, tangungjawab pun dijalankan dengan baik.

setiap apa pun mesti ada baik dan buruknya. tak ada satu pun benda dalam dunia ni yang 100% baik or 100% buruk.tak kira yang lama atau yang baru mesti ada pro and con.memang ada pengganti, tapi tak kan pernah sama dengan yang lama. ada kata yang baru lebih baik dan ada yang sebaliknya. terpulang dan belajarlah bersyukur dan hargai setiap kejadian dia atas muka bumi ciptaan Tuhan :)

*P/S : yang lama memang baik, tapi still menunggu yang baru. sebab yang lama dah lepas. hehe.

No comments:

Post a Comment