Tuesday, April 10, 2012

Book Review : Kelabu - Nadia Khan. Fixi.


Title: Kelabu
Author: Nadia Khan
Pages: 456 pages
Publish Date: 24th December 2011
Publisher: Buku Fixi 

Hye readers,

Today, Im gonna write up a review for this book, Kelabu. Okay. Ini first time aku buat review. So, don't expect to much for that.  Aku ambik masa lebih kurang seminggu lebih untuk habiskan buku ni. Lama jugak sebab baca pun tak tentu masa. 

The main reason why I bought this book is the cover. Cantikkan? Then, baca pulak sinopsis kat belakang. Interesting. Tengok publisher, Fixi. Baru lagi. Buku pun nampak fresh. So, tak banyak cite terus rembat satu. So, here it starts.

Perkara paling menarik tentang buku ini adalah isu yang dia cuba bangkitkan dalam buku ini. Sangat-sangat jarang penulis bawak cerita macam ini. Maybe sebab sensitivity or what, I don't know. Tapi Nadia Khan sanagt-sangat berani. Wow.

Untuk pertama kalinya buku ini dah menggagalkan kejayaan aku yang biasanya aku dapat tahu ending dia atau plot cerita dia sendiri even aku tak habis baca buku itu lagi. Sebab selalunya baru half aku dah tau ending dia. Tak payah cerita banyak. I don't know why but maybe plot cerita itu sendiri lemah atau terlalu banyak bagi hint sepanjang cerita sampai aku dah boleh agak apa ending dia. Biasalah, cerita cliche kan. 

But buku ini tak. Seriously no. Kalau buku lain half way aku dah tahu ending, buku ini dah half way baru aku dapat tahu gambaran keseluruhan cerita dia. Acano tu? Dah tengah-tengah baru aku tau keadaan Kelabu itu sendiri.  Sebab dia tak banyak bagi hint untuk apa akan jadi seterusnya. Bila tak banyak hint, kita sendiri tertanya-tanya apa jadi seterusnya. Baca pun tak boring sebab kita nak tahu. Plot dia sesuai sangat dengan tajuk buku itu sendiri, Kelabu. 

Cara penulisan pun okay especially the dialog. I assume that the writer was young lady because she really good at using the latest slang. Haha. Susunan ayat pun simple so orang pun senang faham jalan cerita dan apa yang dia cuba fahamkan. Dia tak guna ayat yang metafora sangat. Ayat dia ringan je. Macam kita cakap hari-hari. 

Guess what, I've been tricked!! The one thing that I love when reading is that I can create my own image of how the character is. But in Kelabu, once I've drawn the image in my mind, I found out that it is exactly the OPPOSITE of what I thought. I'm surprised!!

Well, this book was really good. Must have. Kudos to Nadia Khan.

Nak cari senang, nak jumpa tu yang susah ~ Kelabu

No comments:

Post a Comment