Thursday, April 12, 2012

Book Review : Jerat - Dayang Noor


Hye peeps,

Kali ini aku nak buat review pasal buku kat atas tu ha, Jerat by Dayang Noor. For your information, ini adalah buku pertama yang aku baca berkaitan dengan jenayah IT.

Bagi aku buku ini okay. Jalan cerita pun not bad. Cuma untuk orang yang macam aku, cerita ini agak susah nak faham sebab terlalu banyak penggunaan istilah komputer. Ia agak mengganggu fokus pembaca yang kurang memahami certain istilah yang dinyatakan. Dari situ, mesej yang cuba disampaikan agak kabur. Well, bukan semua orang tahu istilah tersebut. Penjelasan yang panjang berjela tentang istilah It kadang kala boring juga sebeb ianya membuatkan cerita jadi lembab.

Kagum jugak sebenarnya dengan penulis yang ternyata seorang wanita tetapi mampu untuk hasilkan novel yang mempunyai genre macam ini. Unsur saspen yang dia terapkan dalam buku ini pun boleh tahan jadi jugak.  

Ending dia agak tergantung sebab banyak watak yang tak tahu apa nasib dia. And jarang jugak watak utama mati, but dalam novel ini watak utama mati. Tapi maybe itu style Fixi sendiri yang  buat the series different with others.

Latar tempat dia pun okay sebab berkisar area Puchong which is tempat tinggal aku sendiri. Hehe. Tu yang bila penulis mention kawasan aku terbayang scene yang dia gambarkan tu. Oh yeah, Dayang Noor pun memang orang Puchong. 

So, bagi yang minat IT ini bukunya. Kalau tak minat pun, apa salahnya kalau kita baca pun kan. 

" Berbalik kepada dua orang programmer tadi, kan. Ada seorang tu kalau tak silap yang nama Prakash tu, dia ajaka kawan dia ni ugut Rizwan. Kalau Daya Juta tak nak naikkan lagi gaji diorang, diorang nak dedahkan rahsia pasal arahan untuk salin-salid kod tu, "tambah Yazid Saifullah. "

P/S : Masa baca buku ini, penulis dia which is Dayang Noor ada tweet aku tanya berdebar-debar tak baca buku dia. Thankie Dayang Noor :))

No comments:

Post a Comment