Wednesday, March 23, 2011

Perigi Cari Timba

Rasanya korang mesti dah tahu pasal apa yang aku nak post ni kan ? yesh, dah terang-terang pasal perempuan yang move first dalam relationship. paling senang, perempuan yang approached lelaki. brutal tak ? HAHA.

Well, bagi aku sendiri, aku tak berapa nak setuju dengan keadaan ni. mesti korang kata aku ni kolot. yelah, zaman dah moden, dunia dah maju. bukan jadi hal pun kalau perempuan yang mula dulu. yesh, bab ni memang aku agak konservatif. entah, aku sendiri pun tak tahu kenapa. since dulu lagi aku memang praktik kan yang lelaki kena mula segala-galanya dari perempuan. maybe sebab sifat kemelayuan aku masih tinggi *jangan nak mengutuk* macam dalam adat melayu sendiri kan, tak manis kalau perempuan yang cari lelaki.

When I speak out my opinion on this issue, people keep talking that there's no effect whether boys or girls move first. okay. ada betulnya. kalau dah suka sama suka takde benda yang nak dikecohkan. siapa-siapa pun boleh mula. mungkin tak ada. tapi mungkin jugak ada ?

bagi aku sendiri, almost semua lelaki memang dah ada skills nak mengayat perempuan ni. diorang jugak dah ada self-confidence yang lagi tinggi dari perempuan dalam hal ni. senang cite dah pro ah kan. lelaki tahu macam mana nak tarik perhatian perempuan, timing yang betul nak declared and so on. sebab tu orang cakap, kadang-kadang lelaki tak payah muka hensem, mulut manis sudah. gerenti dapat girlfie. erm, quite true i think. disebabkan situation ni, ada jugak yang cakap, 'ayat apa lah mamat ni guna' HAHA. tapi tak bermakna lah pandai mengayat je boleh on kan. jangan lah bendul sangat (-.-) aku terpaksa admit yang bab ni lelaki jauh-jauh lebih pandai dari perempuan.

perempuan pulak terror apa ? takkan tak tahu kot. meh aku bagi tahu. perempuan pulak hebat bagi hint or clue dekat lelaki. HAHA. betul tak aku cakap ? susah nak cari perempuan yang boleh straight forward jawab soalan mengada-ngada dari lelaki. mesti nak berdalih. selagi boleh elak, makcik elak. mula lah drama bahas ala parlimen mengada-ngada macam
lelaki : u sayang i ? perempuan : entah. i pun tak tahu. u rasa ?
tapi kadang-kadang lelaki ni slow motion. itu pun tak faham. nak mengada-ngada lagi tanya banyak kali. perempuan jarang nak mengaku straight forward macam lelaki. perempuan lebih kepada tersirat. macam orang dulu-dulu selalu cakap bila perempuan kena lamar, 'diam tanda setuju'. padahal boleh je kalau perempuan nak jawab yang dia setuju. bukan susah pun. tapi itulah natural character perempuan.

okay, try imagine if the girls approached lelaki yang dia admired tu, then at the end of the day, she was rejected.apa jadi ? heartbroken kaw-kaw punya. dah lah perempuan jiwa lembut. pheuw~ lagi pun, bukan semua lelaki yang suka bila perempuan yang move first sebab ego diorang terlalu tinggi. tapi ada jugak lelaki yang bangga bila perempuan yang approached dia. al-maklum, bukan senang perempuan nak mula dulu kan. confirm cerita gebang gila dengan kawan-kawan dia nanti.

lagipun, kalau aku sendiri rasa macam tak best lah kalau perempuan yang approached lelaki. bukan senang nak approached lelaki. jauh lagi berisiko dari diorang approached kita perempuan okay. lelaki ibarat raja, perempuan ibarat permaisuri. sah-sah raja yang cari gadis di kampung-kampung atau anak kenalan keluarga untuk dijadikan permaisuri *oh suwit-nya*. tak kan permaisuri datang istana terhegeh-hegeh tawar kan diri nak jadi permaisuri raja tu kan? *erkk!*

so, depends kat diri masing-masing. ada yang berani dan ada yang tak. kalau yang berani, aku bagi triple salute for u girls. but for conservative, no worries, u just like me. we are still super normal malay girl. HAHA.

*P/S : tak pernah lagi buat keje-keje berani mati ni. biasalah, saya GADIS MELAYU :D :D :D

6 comments:

  1. HAHA. betul apa kan. aku bab ni memang konservatif weyh. sifat keMELAYUan tu masih kekal tinggi :D

    ReplyDelete
  2. Ada cara nak buat 'kerja berani mati' tanpa disedari :)

    ReplyDelete
  3. wuuuu! ada jugak ? saya memang tak tahu dan tak cukup berani. mati je saya tau. HAHA.

    *cikgu mcm ada experience je. cecite cecite :D

    ReplyDelete
  4. alah. cikgu kedekut. cikgu, sharing is sexy. so, let's sharing and it will make u more sexy. HAHA.

    ReplyDelete