Tuesday, June 21, 2011

Maksud Mimpi Punya Cerita

Hye Readers :)

Today, aku nak post entry pasal maksud mimpi. Korang mesti pernah mimpi kan. Dan korang jugak mesti pernah dengar orang sekeliling especially orang tua cakap pasal maksud mimpi tu. Aku cakap based on ebservation and experience sebagai orang Melayu. Ras lain aku tak berapa nak tau lah. Sorry.

Aku ini bukan jenis yang ambik port sangat pasal mimpi aku itu. Cuma kadang-kadang bila pelik sangat, aku akan tanya mak aku maksud mimpi aku itu. Then bila dah tau lupa macam itu je. Tapi bila benda dah jadi baru aku sedar ; ouh, ini lah kot pasal mimpi aku itu. Kalau nak kata aku tak percaya mimpi langsung, tak jugak sebab tak semua mimpi itu mainan tidur. Ada jugak yang memang ada sesuatu nak disampaikan dekat kita melalui mimpi. Dah terbukti orang dapat hidayah daripada mimpi, Rasulullah terima wahyu dari mimpi, orang nak wariskan belaan dari mimpi, etc. Cuma benda ini terpulang kepaa individu itu sendiri sama ada nak percaya atau tidak. Macam aku sendiri, kalau aku tanya orang jawab or ada orang cakap pasal maksud mimpi, aku tak bagi respons apa-apa. Diam dan fikir apa yang dia cakap based on logik akal. Easy.

So, apa salahnya kalau kita share maksud mimpi kan. Ini yang common aku dengar.

Perempuan belum berpunya mimpi dipatuk ular : ada lelaki nak masuk meminang atau merisik.

Lelaki mimpi dipatuk ular : Ada seseorang dalam kalangan kenalan atau keluarga berniat buruk terhadap dia. dalam erti kata lain, tikam belakang lah.

Mimpi air atau banjir (yang berkaitan air) : Nak dapat rezeki.

Mimpi gunting rambut : Nak dapat susah

Mimpi barang kepunyaan sendiri hilang : Musibah

Mimpi orang lain atau diri sendiri berjalan tanpa baju atau menunjukkan kemaluan atau dalam keadaan aib sebegitu.: Nak dapat malu.

Mimpi orang yang dah meninggal datang menjemput seseorang yang masih hidup. : Ajal

Mimpi selipar sebelah hilang atau putus : Salah seorang kenalan atau keluarga nak meninggal.

Perempuan mengandung mimpi bunga atau buah-buahan : Anak dikandung adalah perempuan.

Perempuan mengandung mimpi ikan atau lain-lain haiwan. : Anak lelaki.

Mimpi mengandung : Rezeki

Mimpi daun kering atau daun segar jatuh ke arah anda : Rezeki

Banyak lagi sebenarnya. Tapi cukup lah kot. Maybe ada antara korang yang cakap aku mengarut. Macam aku cakap tadi lah, terpulang dekat diri masing-masing. Tapi sekadar have fun dengar benda macam ini apa salahya. HAHA. Selagi tak melanggar akidah dari segi perbuatan, niat dan kata-kata sudah lah. Tak semestinya dengar atau baca pasal hal-hal macam ini syirik kan. As long as diri kau masih di jalan-Nya, nothing to worries :)

P/S : kadang-kadang tergelak pun ada bila ingat balik mimpi-mimpi lepas. Kelakar :D

No comments:

Post a Comment