Wednesday, December 8, 2010

Soul mate



kawan : u percaya tak orang yang u kawen tu bukan soul mate u yang sebenar.
aku : caye.
kawan : i mean soul mate kita sebenarnya ada dekat orang lain.
aku : yup. i caye sangat.

ini lah antara perbualan IM aku dengan kawan aku. asalnya cerita pasal lain. sampai middle conversation dah masuk hal lain. tapi kitorang cepat sedar. kembali ke topic asal. haha.

so, aku pun terfikir nak buat entry pasal isu nih. partner kita bukan lah soul mate kita yang sebenar.


okay, semalam kawan aku memang ada tanya aku kenapa aku percaya ?
jawapan aku yang paling mudah : kalau tak, tak kan lah ada kes cerai sana sini kan.

then, aku pun fikir balik, kenapa diorang tak kawen je dengan soul mate. kenapa mesti kawen dengan orang yang bukan soul mate.


Definisi soul mate :
A soulmate or soul mate is a person with whom one has a feeling of deep and naturalaff, love, intimacy, sexuality, spiritality, and/or compatibilty.

ini antara reason yang aku dapat pasal persoalan dia atas tadi.


  1. Ade sesetengah orang yang tak boleh nak kawen or together dengan soul mate atas sebab-sebab tertentu. tak kira sebab diri sendiri atau keadaan sekeliling. contoh keadaan sekeliling ialah dia tau dan sedar yang perempuan / lelaki tu adalah the perfect soul mate untuk dia. tapi family tak izinkan untuk diorang get married. so, terpaksa lepaskan dengan putih mata lah.

  2. Ada yang tak sedar makhluk depan mata diorang tu adalah soul mate sebenar. Hal ni biasanya jadi dekat orang yang biasanya menafikan perasaan dan hubungan rapat diorang. contohnya, abang angkat-adik angkat dan bestfriend. kenapa ? sebab masing-masing dah ada gf / bf. kadang tu memang diorang anggap hubungan diorang setakat tu. tak lebih tak kurang. tapi dalam sedar atau tak, perasaan diorang dah lebih dari tu. bila soul mate tu dah tak ada baru tercari-cari. time tu lah baru nak sedar yang she / he was perfect soul mate kita.

  3. Ada jugak yang asal nya memang rasa dialah soul mate, jiwa raga, intan payung segala bagai. dia lah cinta duniawi dan syurgawi. tapi at last, bila ada benda yang jadi baru sedar yang dia bukan lah soul mate kita. ada je benda yang nak digaduh kan. tak faham kita lah, banyak songeh lah. apa lah. menas, soul mate kita bukan dia !

  4. Ada pulak yang bagi satu pihak, dia dah anggap she / he soul mate dia. tapi yang lagi satu pihak pulak tak rasa macam tu. dia kata soul mate dia adalah orang lain. HAHA. kes yang ni memang parah lagi kesian. okay, sorry. aku bukan nak menganjing. kalau kena kat aku pun for sure frust kaw-kaw. tapi tu lah. nak buat macam mana kan. perasaan ni susah nak cakap.


bukan semua orang bernasib baik dalam hal percintaan macam ni. kadang kita rasa bahagia, tapi kejap. kadang rasa sakit dulu, then bahagia sampai akhir hayat. ikut nasib lah yang Tuhan dah tentukan.


*P/S : harap-harap jumpa perfect soul mate aku. sekali kawen je. tak nak cerai hidup. moga-moga sampai akhir hayat kan. amin ;)

No comments:

Post a Comment