Sunday, December 12, 2010

Gurau tak kena tempat.

hari-hari kita comunicate dengan orang. dan tipu kalau kita tak bergurau dalam sehari. apa yang korang cakap dalam gurauan korang tu? pernah tak terfikir yang sebenarnya gurauan kita tu bukan satu benda yang lawak. malah, menyakitkan hati orang lain. terutama orang yang dijadikan bahan lawak.

kadang-kadang kita rasa kita bergurau, tapi tuan badan tak rasa macam tu. terutama part sensitif.contohnya, keadaan fizikal seseorang, family matter, agama, etc.

aku tau mesti korang akan cakap :
  1. ' kalau tak boleh bergurau susah lah hidup '
  2. ' ala, itu pun nak amik hati '
  3. ' kau ni tak matang lah. gurau pun nak marah '
  4. ' sensitif sangat lah kau ni. pahpe tah '
fine.

tapi korang fikir tak yang gurauan korang tu sebenarnya isu sensitif atau dah melampaui batas.ada sesetengah yang menganggap kita kurang sabar. maybe betul kalau first time cakap dah melenting. ini memang orang yang cepat melatah. plus, kalau hal kecik.

tapi try imagine kalau benda yang dianggap gurauan itu repeat berkali-kali sampai orang akan naik jelak. bukan sekadar jelak, tapi naik marah. dalam soal ni, sabar dah tak boleh nak dijadikan isu. kenapa ?

kita nak cakap soal sabar. tapi kita sedar tak yang orang dah lama sabar dengan mulut kita yang asyik nak bergurau tak kena tempat. plus, gurauan kita tu bukanlah satu benda yang sesuai untuk dijadikan bahan lawak.gurauan pulak tak kena tempat. contohnya, depan public.kita bergurau dengan someone. malangnye benda tu tak sesuai untuk dijadikan bahan lawak. tapi public tetap gelak. dah nama pun gurau. bagi tuan badan, itu sesuatu yang amat memalukan. korang pernah perasan tak apa reaksi tuan badan bila dalam situasi ni?
  1. ada yang gelak. malah, join sekaki melawak hal yang sebenarnya dia tak suka ni. orang macam ni agak bijak dalam mengawal perasaan hati diorang. tak nak memanjangkan isu ni. kalau melenting for sure jadi gaduh kan. tapi orang sekeliling tak boleh lah nak sewenang-wenangnya bergurau bodoh tu berkali-kali.
  2. ada yang terus tarik muka. golongan ni payah sikit. tak hipokrit, tapi terlalu telus. dan biasanya, orang akan serik dan susah nak rapat dengan golongan ni sebab mudah terasa.
  3. ada yang akan diam dan slowly blah dari situ or akan okay balik. golongan ni memberitahu umum tentang perasaan dia yang tak suka tentang gurauan tadi, tapi secara halus.
dalam hal ini kita tak boleh cakap yang sesorang itu terlalu amik hati, kurang sabar, sporting, etc. sebab belum kena batang hidung sendiri. may be kita akan cakap, tak kisah kalau orang cakap apa pun sebab ianya sekadar gurauan. belum kena memanglah senang je mulut cakap. dah kena silap-silap sentap. haaa. buat orang boleh, orang buat balik tak boleh. lagi susah macam tu. unfair lah kan. dah tau tak boleh dibahan, jangan sekali-kali ada hati nak menganjing orang lah. issh.

kita pun masing-masing manusia.sama-sama ada hati dan perasaan. sepatutnya lebih peka dengan keadaan sekeliling. bukan tak boleh bergurau, tapi tengok isu dan tempat. negara pun ada akta tentang isu sensitif. manusia pun sama.

*P/S : orang menganjing part sensitif dengan aku, aku relax je. siap boleh join berlawak lagi. tapi kalau kau repeat banyak kali, kau tunggulah mulut aku pulak. kalau tak sentap aku keje kan. HAHA.

No comments:

Post a Comment