Thursday, December 23, 2010

Cinta itu buta .

Orang selalu kata cinta itu buta. tapi betul ke ? aku ada jugak balas yang bukan cinta yang buta. tapi orang yang bercinta tu yang buta. haha. entah. aku sendiri pun tak pasti kenapa aku cakap macam tu. bila difikir balik memang kadang-kadang kita kena melupakan pasal cinta dan berpijak dibumi yang nyata. but back to the basic, memang tak boleh nak disangkal lagi. cinta itu sememangnya buta.

ini antara perkara yang membuktikan cinta itu buta.aku memberi contoh dari sisi seorang perempuan. tapi secara dasarnya, lelaki atau perempuan tak jauh beza pun.

Kita ada pilihan yang lebih kaya dan mewah. tapi kita nak jugak yang secara relatifnya lebih miskin dari yang kaya tu. sedangkan, terang-terang kalau kita kawen dengan dia kita dapat hidup mewah. senang-lenang. masuk rumah dia cuci kaki je. tak payah nak berpeluh-peluh cari duit untuk kumpul harta bersama. kalau yang susah ni kita kena usaha lebih cari duit. hidup yang belum tahu untung nasibnya. tapi tak kira, nak dia jugak.

Kita suka lelaki tinggi, putih and tak bermisai. tapi entah macam mana kita boleh jatuh hati dekat lelaki rendah dari kita, berkulit gelap dan bermisai ala-ala actor drama Gerak Khas, A.Galak.Oh My God. asal kita boleh suka dekat dia ? undefined. kita sendiri pun tak tau. hati dah kata suka. nak buat macam mana ye tak ?

Kita suka lelaki yang baik, funny, penyabar. sekali dapat lelaki yang pendiam, quit bad and temper gila. tengok macam diam, bila marah silap-silap dengan kita pun kena maki dek dia. kalau gaduh bukan main hebat lagi. asal kita bodoh sangat eh suka dekat mamat tu.

Haa, ni kes yang paling famous dekat Malaysia ni. Ada sesetengah orang yang tak suka beberapa golongan dari mana-mana negeri. ada yang tak suka orang selatan, ada yang tak suka orang utara, ada yang tak suka pantai barat, ada yang tak suka orang pantai timur. pendek kata memang pantang betullah dengan orang negeri tu. selisih malaikat 44. entah macam mana kita suka sangat kat dia yang datangnya dari negeri yang kita tak suka. jatuh cinta tahap langit ketujuh lagi okay. apa cerita cik peah ? bukan kau kata kau tak nak kawen dengan orang sana ke. ni kau bukan main gila lagi pehal ? cinta itu buta kawan.

Kita suka lelaki yang berkerjaya. Tak perlu ada company sendiri. tapi at least pergi kerja pakai tie, bawak briefcase, pakai coat. (imaginasi tinggi. haha.). sekali sangkut dengan mamat yang tak kerja. pemalas. kaki tanam anggur je kat rumah. pergi dating pun kita yang tanggung. why the hell kita suka kat dia ? nampak bodoh, tapi itulah hakikatnya. kau suka jugak dekat dia.

Kita ada bf. tapi family tak suka. at the same time, family pun ada calon untuk kita yang tak kurang baik, hensem dan kayanya. tapi tak nak. nak jugak yang ditentang tu. sanggup bertegang urat leher bertekak dengan family. silap-silap sanggup kahwin lari.pheuuww~lagi parah tu.

Sebab tu orang tua-tua selalu cakap,
jangan cakap tak nak. kang yang kau tak nak sangat tu, yang kau benci sangat tu lah kau dapat jadi bini / laki kau. time tu baru kau tahu langit tu tinggi ke rendah.
ye kaum tua, selaku wakil kaum muda. Terima Kasih diucapkan atas kata-kata anda yang cukup bernas dan telah terbukti kebenarannya.

Honestly, aku sendiri pun selalu pelik bila tengok orang yang couple or kawen dengan orang yang kadang-kadang kita tengok macam boleh menimbulkan 1001 persoalan kenapa dia dipilih. tapi itulah hakikat yang Tuhan dah ciptakan. cinta yang takde diskriminasi. siapa pun boleh kahwin dengan orang yang dia suka. ye lah, kalau fikir logiknya, cinta tu kenal ke warna kulit, loghat percakapan, harta, etc. tak kan.

Kalau ada yang break sebab dah tau yang partner dia tu datangnya dari golongan yang dia tak suka misalnya. bila difikir balik, kau memang tak boleh terima ke orang tu ? kalau kau memang tak boleh terima, why kau boleh fall in love dengan dia ? means, whether dia dari negeri yang kau tak suka ke, dia da tabiat yang kau tak suka ke, tak kacau relationship korang pun. kalau betullah kau memang tak boleh nak fall in love dengan orang macam tu, dari awal lagi kau memang tak boleh. tak perlu dia bagitahu siapa dia secara lisan. naluri kau sendiri secara automatiknya memang tak boleh terima kan. ini boleh je. it might be ego yang terlalu tinggi. itu je.

Even aku sendiri pun. Memang ada benda yang aku tak suka, tapi tak pernah menyangkal dan menolak andai takdir dah tentukan aku jatuh cinta dengan golongan yang aku tak suka pada asalnya. aku ada satu ayat yang aku dengar dari satu lagu ni yang aku rasa betul. aku tak suka nak cakap ayat ni sebab bagi aku terlalu jiwang.It's soooo euuuww. tapi untuk korang takpelah. aku sanggup. dengar baik-baik eh.

Cinta memungkinkan segalanya.

*P/S : Aku pun selalu cakap yang aku tak suka dengan orang macam ni, orang macam tu. tapi aku pun pernah terbabas fall in love dekat orang yang aku tak suka tu. asal ? cinta tu kan buta. HAHA. :)

No comments:

Post a Comment