Friday, December 17, 2010

No Money, No Love.

hye readers :) cool bebeh. jangan marah-marah. aku tau mesti korang cakap aku ni teruk, materialistik, pandang harta, bla bla bla.

STOP !

dah-dah la tuh mengutuk aku. aku cakap benda yang betul ni. korang ingat aku saje-saje cakap ? ini hakikat yang perlu kaum lelaki terutamanya take attention dan kaum perempuan yang terlalu berada di jalan yang lurus demi cinta.

kenapa ?

meh sini aku bagi tau korang ye kenapa duit tu penting dalam bercinta even lepas kahwin pun. alasan korang dan alasan aku. kita start dengan before kawen. means, sesi hangat bercinta lah ni.

1. Pergi dating pakai duit.

Dating dekat mana ? taman ? okay, selamat. err, setiap kali date memang korang pergi taman awam yang free tu ke ? mesti korang ada pergi mall jugak kan. tengok wayang, makan-makan, etc. pakai daun kering ke tu. tak kan ? duit kan. pergi naik apa ? naik kaki ? oh, soo romantika de amour. itu tipu. zaman sekarang takde dah. except kalau tempat tu dekat dengan rumah. memang jalan kaki. mesti naik motor ke, naik kete ke, teksi, bas ke. tak kira lah. isi minyak pakai apa ? air paip ? petrol kan. beli petrol pakai apa ? air liur ? duit kan. ke nak gf yang tanggung. tak rasa macam malu ke. mesti dia fikir korang sengkek.

2. Bil telefon.

dah nama bercinta, koman-koman 24/7 korang bergayut. penat on the fon, texting. tak kan korang asyik nak cakap takde creds. mesti malu kan. ouh ye, mama and ayah ada fon. boleh pinjam. takpun telefon office ada. bagus idea tu. jimat. mesti korang bergayut time office hour je kan. ye lah. dah balik tak boleh call or texting dah. kalau tak keje, tak contact lah eh. okay okay. eh, tak lah. internet kan ada. YM, skype, FB. bayar bil tu free ke bang ?

3. Hadiah

bila sampai date anniversary, birthday, etc mesti nak bagi hadiah kan ? tak kan nak bagi cawan gambar bunga yang ada dekat kedai 2 ringgit tu ? apa barang. mesti lah nak bagi baju ke, kasut ke, perfume ke. duit lagi. kopak lah macam ni.
zaman lepas kahwin pulak ini alasan nya. kalau yang baru-baru lah. yang dah lama kahwin tak kan cakap macam ni.

1. cinta tidak boleh diukur

cinta memang bukan untuk dibeli. cinta tak boleh diukur dengan harta. ye. aku tau. 100 markah untuk statement tu. tapi berpijak dibumi yang nyata. kita sekarang hidup dalam zaman alaf baru. bukan lagi zaman purba. ayat-ayat manis macam,
saya cintakan awak setulus hati. lautan api sanggup saya renangi. belah lah dada, lihat lah isinya sayang. sudah ku ukir nama mu di dasar hatiku.
dah puas ayat semanis madu lebah kau tu ? ayat tu memang sedap lah nak jadi halwa telinga ye tak. eh, tapi aku tak eh. agak geli-geli aku dengar ayat tu. seram sejuk. kalau dulu mungkin ayat tu dah cukup untuk korang disatukan dan saling berjanji setia serta melayari bahtera hidup yang penuh dengan cinta tu. nampak tak perkataan 'dulu' aku tu ?

tapi sekarang ayat dah lain. mesti korang pernah dengar ayat hikmat ciptaan para ibu bapa ni kan,
kau ingat ayat manis kau tu cukup nak buat kawin? habis lepas kawin kau nak bagi anak bini kau makan apa ? pasir. cinta tak boleh bagi kau makan lah.
fuh ! aku dengar ayat ni pun macam nak tercabut jantung. terbantut rasa cinta yang tumbuh mekar. euuww! serius, kalau dengar memang macam kurang ajar. tapi ada betulnya. sekarang bukan zaman kahwin guna cinta je. duit mesti lah kena ada. tak perlu sekaya DOnald Trump. cukup lah macam jutawan muda Irfan Khairi. eh tak tak, bergurau. cukup lah kalau lepas untuk menanggung makan korang suami isteri dan anak yang bakal lahir. try imagine kalau gaji yang kau ada cukup-cukup makan. bahkan, silap-silap kau nak makan sorang pun tak cukup. tengah bulan je pinjam sana sini. itu baru kau sorang. belum lagi kerenah bini yang nak itu ini. lagi parah kalau bini bunting pelamin. dah mengandung. mengidam macam-macam. tak kan kau tak nak tunaikan hajat bini tu ? kang mau keluar ayat,
hantar saya balik rumah mak saya. awak tak sayang kan saya !
kau nak mamat ? jangan cari pasal. belum sempat celebrate 1st wedding anniversary, dah fail cerai. tak naya namanya ?

3. Family ada.

oh, family, kawan-kawan, sedara-mara. ramai bank korang kan ? tapi sampai bila diorang boleh tolong. masing-masing pun ada comitment jugak. takkan nak spend duit untuk korang je. sesekali boleh lah. ini kalau setahun 6 kali mau tak hangin diorang. nanti diorang kata kawen tau, cari duit tak tau. menyusahkan orang je yang kau tau. satu hal. tak malu ke orang cakap macam tu.

4. Duit tak menjamin kebahagiaan.

itu kata korang yang dari satu sudut memang betul. banyak orang kaya tapi keluarga berpecah belah sebab kurang kasih-sayang akibat terlalu mengejar kemewahan. tapi lagi banyak orang miskin yang huru-hara sebab kesempitan wang. dah tak cukup duit mula asyik bergaduh, anak tak tahan keluar rumah, bini nak cari side income pergi melacur, laki nak tambah duit jual dadah. bahagia ke tu ? korang kahwin atas dasar cinta jugak kan ? tolak tepi lah yang kahwin paksa tu.

cinta dan duit sama penting. be realistic. tak perlu hipokrit untuk cakap soal cinta dan duit. ini tak bermakna dengan duit kita beli semuanya. memang cinta tak boleh diukur tapi perlu seiring. cari lah dua-dua.
Quote from Irfan Khari : “Wang atau kebahagiaan? Mengapa perlu pilih salah satu? Kalau anda diberi pilihan untuk potong tangan kiri ataupun potong tangan kanan… mana satu pilihan anda? Sudah pastinya kita ingin simpan kedua-duanya! Jadi, mengapa perlu pilih- mengapa tidak miliki kedua-duanya :)” Irfan Khairi.com
*P/S : to be honest, aku memang pandang duit. tapi bukan materialistic. cukup kalau mampu tanggung aku and family kelak. tak perlu kaya. kalau kaya tapi haprak pun nak buat apa kan :D

No comments:

Post a Comment