Friday, February 28, 2014

Trust me, I'm lying.

Percaya. Jujur.

Berat sangat nak cakap isu percaya dengan jujur ni. Benda yang tak kan berkesudahan. 

Sebelum pergi lagi jauh, ini kata pujangga yang bagi aku secara tak langsung tunjukkan konsep asas pahitnya hakikat hidup ni yang tak ramai orang boleh terima tapi tak sedar yang diorang adalah salah sorang dari kebenaran manusia ni. 

It’a a basic truth of human condition that everybody lies. The only variable is about what.
 ~ Dr.House

Secara mudah dan secara terang nya, memang setiap manusia dalam dunia pernah tak berlaku jujur atau dalam erti kata lain, menipu. Cuma yang berbeza, apa yang kau tipu, siapa yang kau tipu, tujuan tipu dan selama mana kau nak menipu. There you go.

Dalam tujuh billion manusia, kalau kau boleh jumpa tak payah banyak, cukup sorang yang mengaku dia tak pernah menipu dan dia betul-betul tak pernah buat, jujur tahap dewa dewi, kau memang insan terpilih. Bukan orang tu je suci, dengan kau kau sekali aku kategorikan manusia terpilih. Kakakaka. Orang ni kekadang lupa apa itu tipu. Sebab, 




Kenapa tak boleh berlaku jujur kalau ada pilihan untuk menjadi yang benar? Tak jujur langsung pun akan bawak banyak masalah. Jujur sangat pun akan bagi banyak masalah. 

Aku tak nak question sejauh mana kejujuran orang dengan aku sebab bagi aku benda ni bukan sesuatu yang boleh dihurai dengan kata-kata. Sama jugak dengan percaya. Tak boleh nak dipupuk. Rasa percaya tu datang dengan sendiri. Macam berjanji, cakap tak buat tapi tetap buat pun sama jugak. 

Aku bukan orang yang jujur secara keseluruhan sebab tu aku pun tak expect orang untuk jujur sehabisnya dengan aku. Sama macam aku tak letak sepenuh kepercayaan dekat orang, buatkan aku tak kisah kalau orang tak percaya aku. Aku pun jenis kadang-kadang tak berpegang pada janji, buatkan aku tak berharap untuk orang pegang dia punya cakap dekat aku. Hidup ni kan berputar. What you give, you get back. Hukum alam ni yang selalu buat aku berpijak pada bumi yang nyata. Tahu mana letak duduknya diri aku. Nak cakap lebih pun, tengok diri sendiri dulu. 

Tapi aku ni masih manusia biasa yang kadang lupa diri. Yang tahu rasa marah dan upset bila orang buat benda yang aku pernah buat dekat orang. Buat aku tahu rasa apa yang orang rasa bila aku buat. Walau kekadang aku tak pasti aku patut rasa apa yang aku rasa. Cuma aku tak nak persoalkan orang punya jujur, orang punya trust, orang punya janji. Kalau orang nak question aku tu, dia punya hak. Macam aku ada hak untuk menipu, macam tu jugak orang ada hak untuk tak percaya dan persoalkan semua pasal aku. Aku anggap diorang lupa macam mana bumi ni berputar je lah. 

Dalam sesetengah keadaan, bila orang terlalu mempersoalkan kejujuran aku, meluahkan betapa kecewanya dengan aku, hukum aku dengan kata-kata, buat aku lagi mati dalam diam. Diam yang bukan takut, atau bukan diam sebab konsep biar orang buat aku asalkan aku tak buat orang. Tak, silap. Aku tak sebaik tu. Sorry. Ini diam sebab malas. Malas nak bertelagah benda yang tak kan pernah boleh nak dileraikan satu satu. Sebab macam mana kau tegakkan pendirian, liar is always a liar kan? They tell you to be yourself and then they judge you. So, let it be. 

Lies kill trust. Well said. Siapa nak percaya lagi lepas kena tipu ye dak. Because trusting again sometimes impossible. Terpulang dekat diri memasing. 

Kita pun selalu tipu diri sendiri, tak jujur dengan diri sendiri, lepastu kita nak expect orang tak tipu dan jujur dengan kita? 

No comments:

Post a Comment