Sunday, January 5, 2014

Peraturan Ciptaan Masyarakat



Pernah dengar kan pasal kita kena jaga tingkah laku sebab nak elakkan pandangan buruk orang keliling kat kita?

Tarik nafas.

Entah kali ke berapa aku nak ulang, aku tak pernah amik kisah dengan apa orang nak kata. Apa orang nak fikir. Apa orang nak pandang. Macam ayat biadap yang orang selalu guna tu, bukan diorang pun yang bagi kita makan.

Hidup bermasyarakat ni bagus. Amik tahu apa jadi dalam kawasan lingkungan. Tapi yang terlebih prihatin tu yang aku malas. Setiap langkah, setiap gerak geri jadi bahan bualan. Entah apa yang seronok sangat membawa cerita aku pun tak faham.

Jangan kawan dengan orang ni, dia tak betul, nanti orang fikir kita sama macam orang tu.
Jangan pakai macam ni, nanti tak elok orang pandang.
Jangan keluar balik lambat, nanti tak manis orang tengok.
Jangan asyik keluar, nanti orang mengata.
Jangan berlegar kat area sini, cari tempat lain, nanti orang nampak.
Jangan itu.
Jangan ini.
Jangan begitu.
Jangan begini.

Ah, so many rules!

Rules yang dicipta sebab nak jaga air muka.

Dalam sepuluh benda kebaikan yang kau buat, cuma sekali dia akan cerita kebaikan kau. Tapi sekali kau terkucil buat silap, bam! It takes forever to stop them from talking about you. Trust me. So, untuk mengelakkan pasal orang bercakap pasal kita ni, memang boleh mampus nak ikut rentak yang diorang cipta ni.

Orang memang suka judge dari apa yang dia nampak dengan mata kasar. Nampak anak orang duduk dalam kereta lama-lama, dikatanya buat projek meramaikan umat Nabi Muhammad dalam tu. Padahal orang tu buat apa pun tidak. Nampak anak orang keluar balik malam nak bawak ke subuh, dikatanya pergi cucuk langit. Padahal elok je orang tu pergi midnight movie ke, lepak minum dengan kengkawan ke. Nampak anak orang asyik keluar, ditanya pulak yang menjemput tu siapa memandangkan kereta yang datang tu bersilih ganti.

Syukur, mereka sangat prihatin tentang hukum masyarakat.

Tapi itulah,
Buat itu salah.
Buat ini salah.
Cuba bagitahu mana satu yang betul?

Aku bukan jenis yang amik port apa orang nak cakap. Sebabtu kalau kau nak cakap pasal nanti apa orang fikir, bla bla bla ni, bukan aku orangnya. Siang siang aku mintak maaf. Aku tak hidup atas dunia ni untuk ikut apa orang nak cakap pasal aku. Sebab aku tahu, sampai kiamat pun belum tentu diorang berhenti bercakap. Dia cuma akan berhenti kalau yang tukang mengata tu yang mati. Kalau aku yang mati dulu pun cerita tu still akan bergerak mengikut arus zaman. So, takkan aku nak doa orang tu mati ye dak. Biarkan lah dia. Hekhek.

Aku sangat tak kuasa nak ambik tahu apa orang tu cakap, sebab nanti macam stress sangat je. Confused jugak aku bila asyik nak ikut rules pandangan-fikir-cakap orang ni. Hidup aku ke hidup dia ni? Ini hidup aku, so biar aku yang create rules. Bukan orang. Once aku ikut rules aku, macam mana dan apa orang nak judge aku lepastu aku tak pernah kisah. Sebab benda ni simple, hidup ni kan macam cycle. Macam mana kau jeling aku harini, jangan esok kau tak terjeling anak kau pulak. Aherher.

Jadi, terus tenang dan jangan endahkan apa orang cakap agar kekal bahagia dan menikmati hidup dengan jayanya!

No comments:

Post a Comment