Tuesday, July 23, 2013

What You Say Reflects Who You Are

Kau pernah jumpa orang yang terlalu negatif? Atau terlalu positif sampai boleh ke tahap naif?

Lepastu kau pernah tak analyze apa yang orang macam ni cakap? Atau apa yang membawa dia sampai cakap macam tu. Kalau tak pernah, meh sini kita rungkai menda alah ni sesama.

Dalam beribu orang yang kau jumpa, dia hanya akan divide kepada tiga golongan which is purely negatif, totally positive or in the middle of between negative and positive. And the best part is apa yang diorang cakap biasanya based on experience diorang. Aku tak sure kalau kau pernah dengar quotes,


What you say reflects who you are.

US researchers suggest that a person's comments about others reflect more about themselves than about those they are speaking of. Well, I'm deadly agree with this. Agak-agak kenapa diorang macamtu?

Bagi aku, sebab diorang pernah buat atau terfikir nak buat sesuatu benda tu, so dia akan fikir orang lain pun sama macam diorang. Kau tak rasa macam tu ke?



What the hell? Kau tak boleh lah nak sama kan semua orang dekat keliling kau sama macam kau kan. 

Orang yang in between negative and positive ni lain sikit dari yang totally negative. Fikiran diorang senonoh sikit. Tak macam negative yang senang nak jatuh tuduh dekat orang. Golongan in between ni biasanya akan tengok in detail dulu baru assume. Dan pandangan dia terhadap sesuatu tu boleh ubah. Tak macam yang memang negative. Kau cakap lah macam mana pun dia still akan kata kau tu buat macam apa yang dia fikir. 

Dasar gila. 

Kalau yang positive tu tak payah cerita banyak. Ada yang sampai tahap naif. Tak tahu apa-apa. Kalau orang cakap, paling-paling end up dengan ayat 'wallahualam'. 

Tapi bukan dua golongan tu yang aku nak sentuh. Aku lagi tertarik dengan golongan yang totally negative ni. Sebab diorang ni lah yang buat aku terfikir kenapa diorang boleh cakap macamtu. Apa yang membuatkan diorang ada fikiran macam tu. Aku bagi contoh dari experience aku observed orang.

Kau tengok sorang ni ada kesan macam lebam atau merah dekat leher. Ada sorang ni, once dia nampak kesan tu terus dia cakap itu lovebite. Walaupun dia tak tengok secara dekat. Yang sorang lagi dia duk terfikir, menda alah tu apa dan kenapa jadi macam tu. Kau tak terfikir ke tanda tu sebab kulit dia sensitif, kena something sampai itchy. Tak kan? Kenapa? Sebab kau pun selalu buat lovebite lah kot cerita dia. Tu kau fikir semua orang pun kerja main gigit je macam kau.

Tak cukup tu, ada lagi.


'Tu asyik balik lambat je memalam. Tah pergi kemana lah tu. Tah ke club ke tak pun check-in memana hotel. Mana kita tahu kan'

Wait, are you serious? Wo wo. Kau pernah tak terfikir yang dia pergi futsal ke, badminton ke, lepak mamak. Yes, what's wrong kalau lepak mamak pun. Okay kot. Pehal tah. Oh, maybe kau pun kalau balik lambat tu sebab buat tak senonoh lah agaknya. Kalau takde benda tak senonoh kau nak buat, kau duduk diam kat rumah. Get a life. 

Ada lagi.


'Aku kerap nampak anak orang tu duduk dengan jantan tepi tembok tu. Kemain rapatnya. Apa lagi yang lelaki dengan perempuan nak buat kalau dah berdua macam tu. Mak bapak dia pun tak kisah ke apa'

Well, kau terlalu obses kot dengan benda macam tu sebab tu kau cuma fikir, lelaki dengan perempuan kalau duduk berdua je confirm dia make out. Kau macam tu eh? Mungkin lah kot kau masa muda macam tu. Pesen ada peluang, jalan. Kalau kau pemurah, kau jangan ingat orang lain pun pemurah dan kaki belanja macam kau. 

Aku bagi kau nampak lagi.


'Kau pergi karok tu kau ada amik wine?'. 

Jap, aku tak faham kenapa kau nak fikir sampai wine. Kot ye pun tak pernah pergi karok, jangan ditunjuk sangat bebal tu. Kesian aku tengok kau ni. Masuk pun idak terus shoot orang yang masuk tu amik menda alah tu. Agak-agak kalau aku amik cawan wine tu pergi tapak kat dahi kau okay kot. 

Chill, banyak lagi contoh aku nak bagi. Lari sikit dari topik tu.


'Ala, kau ni mesti je sama macam anak aku'. 

Anak kau yang perangai tak serupa orang sampai kau pun macam kurang kasih sayang anak, lepastu nak tuduh anak orang lain macam anak kau. Elok sikit cakap. Kau pergi sekolah kan anak kau dulu baru boleh cerita dengan aku pasal tanggungjawab anak.

Untuk semua contoh negative tu dan yang aku tak sebut kat sini, aku nak cakap satu je. Fuck you!




Aku kekadang tak faham dengan orang macam ni. Kenapa nak negative sangat. Well yes, aku tak nafi memang kita kena fikir buruknya dulu untuk elak benda yang lebih buruk jadi kat kau. But it doesn't mean yang kau boleh simply judge orang macam tu. Kalau ada level bawah daripada bodoh, ha kau duduk situ.

Celaka. Emo pulak aku. 

*Tarik nafas. Betulkan rambut*

Benda senang, kalau dia tak pernah buat atau terfikir nak buat, dia tak kan anggap orang lain macam tu. Sama ada dia positive atau negative, itu memang influence apa yang dia fikir, apa yang dia cakap, apa yang dia buat. Benda pertama yang dia fikir tu adalah benda yang paling pure dari diri dia. Kau boleh nampak kot, punya banyak option jawapan lain, kenapa dia still nak fikir macam tu. Memang lah kekadang orang positive tak selalu positive. Mesti ada terkucil sikit fikir tak elok. Cuma macam apa yang aku cakap tadi, tengok benda pertama yang dia cakap. Itu apa yang dia fikir sebenarnya. Tapi cuba kau cakap ke dia yang dia cakap macam tu sebab dia pun macam apa yang dia cakap. Kau tengok dia punya emo cemana. 

Honestly, most of the people yang aku jumpa, apa yang dia cakap about others sebenarnya dia yang macam tu. Either dia masih macam tu, atau dia pernah macam apa yang dia cakap.

Kalau kau nak cakap,


'Tak kot. Tak kan dia macam tu. Dia memang pesen suka cakap lepas'.

Oh yeah? Are sure my honey? Orang ni hidup banyak rahsia. Sisi lain dia yang ada sesetengah orang je boleh tengok. Kau jangan ingat orang yang nampak baik tu memang baik. Dan yang nampak jahat tu memang jahat. Yang nampak baik dan memang baik, sebaliknya tu tolak tepi. Aku tak nak cakap pasal diorang.

Macam orang tua selalu cakap, 



'Aku dulu pun pernah muda. Aku tahu lah'

Kau pernah terfikir tak apa yang ada disebalik 'aku tahu lah' tu?

Fikir sendiri.

No comments:

Post a Comment