Wednesday, January 30, 2013

Memilih dan Dipilih.




Memilih dan dipilih itu mana lebih sakit?

Kalau ditanya pada aku, kedua-dua itu sakit. Kalau kau pernah dipilih tanpa memilih, kau kata rasa duduk dipilih itu lebih sakit. Tapi kalau kau pernah duduk di tempat memilih tanpa dipilih, kau kata memilih itu lebih sakit. Tapi bagi aku yang pernah menjadi salah satu pilihan dan punya pilihan, aku masih tak mampu bezakan perasaan mana lebih sadis.

Mana mungkin salah satu lebih sakit.

Kau bayang kalau kau punya dua pilihan. Tak perlu banyak pilihan, cukup dua sebab walau cuma dua, itu dah boleh bikin kau sengsara tak tidur malam fikir keputusan untuk buat pilihan. Kiri kau nak, kanan pun kau mahu. Tak nak terlepas keduanya. Perbezaan pilihan tu terlalu tipis. Senang cakap kalau boleh dua-dua pun kau tak nak lepas. Tapi nanti dikata tamak pulak. Lagipun, mana mungkin kau ambik semua pilihan yang ada depan mata. Mahu atau tak, kau harus buat pilihan. Ketepikan perasaan berbelah bahagi dan tetapkan hati. 

Kau rasa mudah duduk kat tempat orang yang nak buat pilihan? 

Dan bayangkan pulak kau adalah salah satu pilihan bagi orang lain. Baca ayat aku betul betul. Salah satu pilihan, bukan pilihan. Bermakna kau belum tentu lagi dipilih. Rasanya ayat tu pun dah boleh bikin hati sakit. Asyik terfikir sendiri yang kau ni akan menjadi pilihan dia atau pihak lain yang akan dipilih. Dalam erti kata lain, pihak lain menang, kau kalah. Celaka tak rasa? Ya, macam hampeh dia punya perasaan. Sepanjang itu jugak kau akan berusaha tanpa sedar untuk menang. Buat itu, buat ini. Itu kalau kau berusaha lah. Tak pun kau just duduk diam dan berserah pada takdir. Mungkin kau dah penat nak fight. Tapi persoalannya, betul ke kau yang akan menjadi pilihan? Atau orang lain. Apa kau sudah bersedia untuk semua kemungkinan tersebut?

Cemana, senang tak duduk kat tempat salah satu pilihan? 

Ah, dua dua pun sakit lah. Aku dah cakap.

Sebab tu lah aku cakap, kau yang membuat pilihan ke, kau yang menjadi salah satu pilihan ke sakit dia tetap sama. Sakit serupa bodoh.

No comments:

Post a Comment