Saturday, April 21, 2012

Book Review : Pecah - Khairulnizam Bakeri



Hye readers.

Fine. Aku tau. Tengok je gambar kat atas pun korang dah tau aku nak tulis pasal apa. Korang bosan? Jangan lah macam itu. Aku baru nak bukak cite ni. Buku ini terbaik wooooo. Tak caye? Betul. Meh aku cite.

Actually buku ini orang yang kasi aku pinjam. So, aku pun baca je lah. Dah. aku bukan nak cite dari mana aku dapat dan siapa yang bagi buku ini. 

Memang dah jadi tabiat aku sebelum baca satu buku itu, aku akan baca review dekat internet dulu. So, feedback untuk Pecah ini memang best. Most readers cakap awesome. So, aku pun nak jugak lah try baca. Nak tau jugak tahap ke-awesome-an dia tu.

Buku ini berkisar pasal rompakan, dendam dan masalah keluarga yang sangat-sangat pincang. Okay. Apa yang best pasal buku ini adalah cara dia bawak kisah rompakan itu yang berbeza, especially individu yang terlibat. Let me tell you, jarangkan orang nak gunakan lawyer sebagai dalang rompakan? Dalang rompakan tu pulak tak nak satu sen pun dari hasil rompakan. Motifnya cuma dendam. That's crazy! But here it is. 

At first memang quite hard untuk aku faham jalan cerita Pecah ini sebab arrangement chapter dia berselang-seli antara masa kejadian rompakan dengan kisah lampau. Plus, watak dia jugak macam banyak. Herman, Bakar, Radi, Alan, Don, Kazim, Sarah, Lidya, etc. Ah, banyak lah. Nak-nak nama jejantan tu. Pening gak aku nak ingat nama watak tu. Haha. Ada certain watak tu related each other sebab kisah lampau masing-masing. Lagi berbelit. Keluarga huru-hara namanya. 

Penulis sangat bijak bila dia sertakan logik motif rompakan dari sisi polis pada awalnya dan pada hujung cerita itu baru dia release motif sebenar. So, readers akan curious nak tau betul ke tidak jangkaan polis itu. Dalam Pecah, penulis tonjolkan kehebatan penjenayah dalam memanipulasi anggota polis bila samapai kesudah cerita pun diorang still bebas. That's great! Klise sangat lah kalau penjenayah asyik tumpas je.

Tapi tapi tapi, buku ini cuma sesuai untuk readers 18 tahun ke atas since ada a few scenes yang sangat berahi dengan penyampaian yang sangat jelas sehingga readers boleh bayangkan keadaan tu dalam minda. Bahaya. 

So, I agreed with other readers yang Pecah awesome! Kudos tu Khairulniza Bakeri.

P/S : Sorry, panjang sikit review kali ini. Buku best, biasalah. Hehe.

No comments:

Post a Comment