Thursday, January 3, 2013

Tahun Baru. Klise.



Rasanya lambat sangat tak kalau aku ucap selamat tahun baru sekarang ni? Jangan nak mengada cakap lambat sangat lah kan, baru tiga hari kot. Kalau bunga segar letak dalam pasu yang ada air pun tak sempat layu lagi. Okay dah. 

Aku nak cakap pasal apa ni? *garuk tangan* Oh ye.

Biasalah, tahun baru, orang mesti tanya azam baru ye dak? Klise sangat. Dari aku start pandai cakap sampai aku dah letih nak cakap. Orang duk tanya soalan yang sama je, 'Apa azam baru?' Bosan tahu bosan. Tapi layan kan je lah. Kang kalau tak jawab dikatanya kita takde azam. Mulut macam memintak mintak je.

Kalau kau nak aku senaraikan azam aku memang tak cukup aksara ni aku nak tulis. Almaklum, azam aku tu dibawa kedepan dari tahun tahun sebelumnya. Maka, haruslah bertimbun dan bertindih. Kalau kata nak buat buku, dia setebal novel remaja. Nampak sangat aku tahu berazam tapi tak tahu nak laksanakan. Cakap aku eh? Jap aku cari cermin nak pinjamkan kat kau, kalau kalau cermin tu boleh membantu kau menganalisa diri sendiri. 

Bagi aku kalau nak berazam, ada misi, ada visi tak payah tunggu tahun baru. Nak berubah tak payah tunggu tahun baru. Sekarang pun boleh berubah kalau kau nak. Resolusi untuk diri sendiri maksud aku. Dan berubah ke arah kebaikan. Bukan makin teruk. Herh. 

Tapi aku tak kata lah salah kalau kau nak berazam untuk tahun baru. Takde masalah. Maksudnya kau masih ada misi dan visi dalam hidup. Okay kan? Persetankan apa orang nak cakap. Cumanya, usaha lah untuk azam tu. Jangan biarkan azam tu tinggal azam semata. Aku cakap ni pun untuk diri aku sendiri jugak *angguk kepala*



Kalau tanya aku apa azam aku,

Aku nak hidup aku lebih baik dari sekarang. Aku tak kata hidup aku sekarang teruk, cuma aku nak yang lebih baik. Jap, ayat tu mungkin terlalu umum. Boleh tahan kepochi gak engkorang ni.

Aku nak tambah harta. Since aku dah ada motor, aku nak kereta pulak tahun ini. A ah lah, aku ada motor je sekarang. Kesah apa aku. Kau tengok lepas ni, dedua aku ada. *muka angkuh* Tengok, cemana Tuhan nak bagi rezeki, belum dapat dah lupa diri. Astaghfirullah. Dasar manusia. 

Kalau dari segi belajar, aku dah dapat sambung degree. So, terangkan hati aku, permudahkan urusan aku. Semoga aku dapat habiskan semua seksaan duniawi ni cepat. Ini pun kekadang stress tahap nak gantung diri kat kipas. 

Semoga hati aku lebih cekal, kuat, tabah, teguh. Ah, semualah! 

Sementelah umur aku dah 21 tahun ni, eh umur aku dah 21 tahun? Err, dah boleh cakap pasal jodoh kan. Hiks. Orang kata kalau nak jodoh cepat sampai kena ada doa. Azam tu pun satu doa. Makanya, soal jodoh tu pun salah satu azam aku tahun ni. Jangan salah faham. Aku tak kata lah aku nak kahwin tahun ni sebab aku belum ada calon. Sebab tu lah aku berazam kau tahu. Sepuk kang.  

Semoga rezeki aku bertambah murah. Jadi anak yang lebih baik, menjadi hamba Allah yang bernama manusia dengan lebih taat. InsyaAllah. 

Amin ya rabbal alamin.

Cukuplah, tak kan aku nak cerita semua kat sini. Terlalu awal aku nak jangkakan apa yang bakal aku lalui dan hadapi untuk tahun ini. Aku tak pasti apa yang dua ribu tiga belas sediakan untuk aku. Aku pun tak tahu apa yang aku nak bagi pulak kat dua kosong satu tiga ni. Cuma, aku berharap sesuatu yang lebih baik menanti aku didepan. Dan aku pastinya mendoakan yang baik-baik untuk semua.

Tanya aku je, apa azam korang? 

No comments:

Post a Comment