Saturday, January 12, 2013

Pilihan



Bila kau punya pilihan tapi kau tak boleh memilih itu sama teruknya dengan kau boleh memilih tapi kau tak punya pilihan. Takda beza.

Tapi terpulang dekat kau macam mana nak tafsir. Bagi aku kedua-dua tu sakit. Sakit serupa bodoh. Apa guna aku dihidang dengan sejuta pilihan kalau aku tak diberi peluang untuk memilih? Serupa kau simpan semua pilihan itu dan tunjukkan aku satu pilihan yang secara terang harus mengikut pilihan kau. Aku tak sakit hati melihat semua pilihan lain, aku tak membuang masa membandingkan baik buruk pilihan yang ada dan aku tak perlu teruja melihat semua pilihan tu.

Kau kata kuasa memilih dekat tangan aku, tapi akhirnya keputusan yang harus aku buat masih tertakluk pada pilihan kau. Apa ni?

Sama seperti kau pindahkan kuasa memilih ke aku, tapi ternyata tu semua penipuan mata. Kau beri aku satu pilihan semata. Apa lagi yang harus aku pilih kalau bukan satu-satunya pilihan kau beri tu? Akhirnya kuasa memilih aku terbazir secara sia-sia. Tapi kau kata itu pilihan dan keputusan aku sedangkan pilihan aku tu berdasarkan pilihan kau. Ya, satu-satunya pilihan yang beri ke aku.

Kau ternyata bijak. Atau aku yang bodoh?

Takpe, aku lebih rela mengaku kau bijak dari mengaku aku bodoh. 

Hidup ini penuh dengan pilihan. Tapi soalnya pilihan apa yang kau ada? Dan apa kau boleh memilih? 

No comments:

Post a Comment