Monday, January 21, 2013

Mula Hidup



Orang kata kalau nak mulakan hidup tu kena dari bawah. Bukan mencanak naik. Ibarat kau nak belajar berjalan, haruslah kau mula jalan dekat tempat rendah dan rata. Takkan nak terus panjat tangga. Kaki belum kuat, dah nak panjat tinggi. Mau kau jatuh terduduk. Masih ada ampun. Kalau jatuh tersungkur? Berdarah dahi.

Mengikut tafsiran aku, belajar mula hidup tu bila kau mula nak kumpul harta sendiri. Tak kira lah harta kau tu bentuk cemana. Basikal, motor, kereta, gadget, rumah, tanah, emas ah semualah. Tahap umur dan status mula hidup tu mungkin berbeza untuk setiap orang. Ada yang lepas habis SPM terus kerja dan kumpul harta sendiri. Ada yang lepas habis belajar terus kahwin lepastu kumpul harta bersama. Err.

Sebelum ni kau berdiri dan hidup atas usaha titik peluh mak dan ayah kau. Tapi sampai satu masa, kau kena bergerak keluar dari tempat dimana kau duduk sekarang dan rasa pulak cari harta sendiri. Time tu baru tahu rasa macam mana peluh merenik dekat dahi sebab gigih nak cari duit. Macam mana lelah nak paksa diri untuk bangun setiap hari semata-mata nak cari rezeki. Kalau sebelum ni cuma tahu sebut dan tadah tangan. Bila tak dapat merajuk, sakit hati dan marah ke mak dan ayah kau. Herh.

Kalau dah kata nak kumpul harta, haruslah membeli ye dak. Tak kan kau pergi mencuri hak orang pulak. Bila kata nak membeli tu, haruslah ukur baju di badan sendiri. Ikut kemampuan kata orang. Kemampuan kewangan terutamanya. Biar realistik sikit. Jangan sampai biar papa asal bergaya. Tak payah nak menunjuk dekat orang apa yang kau boleh beli kalau akhirnya kau sendiri terseksa bagai nak gila. Orang sekeliling pun bukannya bodoh yang tak faham apa itu istilah kemampuan.

Oh, tak. memang ada manusia yang senteng akal sikit. Yang pesen suka perlekehkan apa yang orang ada. Itu belum masuk pesen orang yang kalau sembang dia saje nak  menang. Cerita tu nun tinggi melangit. Buat kita yang dengar ni macam bodoh sangat. Padahal kita pura-pura bodoh sebab kesian dengan kebodohan kau.
Okay, aku off topic tadi. Berbalik ke cerita asal.



Mak aku selalu cakap, kalau nak sesuatu tu kita kena korbankan sesuatu. Kau kena korban, duit, masa, tenaga, perasaan. Sama ada kau kena kerja lebih sikit, kawal sikit belanja or apa cara yang kau rasa sesuai untuk dapatkan apa yang kau nak. Sebab kalau tak, sampai bila kau nak senang. Ikut nafsu ni memang sampai bila pun tak sudah. Itu nak, ini nak.

Lepastu bila nak membeli kena tengok kemampuan kita harini. Bukan akan datang. Memang harta yang kau beli tu untuk kesenangan akan datang. Tapi kena ingat, harini pun kau masih nak kena hidup. Bukan kau boleh fast forward kan hidup terus ke akan datang dan skip semua masalah dan keperluan harini. Cumanya, takkan kau takde perancangan nak impoved taraf hidup kau. Takkan kau nak terus duduk selesa dekat mana yang kau ada sekarang. Lumrah manusia, tak pernah puas dan cukup dengan apa yang dia ada. Tak bersyukur dan tak puas dengan apa yang kau ada tu berbeza. Kau kena faham kat situ. 

Bila kita spend duit dekat something yang kau boleh nampak mana perginya tu lagi berbaloi daripada kau belanja punya belanja lepastu kau sendiri tak tahu mana mengalirnya duit kau tu. Tahu tahu dah licin. 

Hidup ini ada berubah-rubah. Sama ada makin baik atau makin buruk. Itu kau sendiri tentukan. Sebab pilihan tu terletak dekat tangan kau. Bak kata seseorang ke aku bila aku bising dia terlalu hard working sampai lupa kebajikan diri sendiri,

Nak buat macam mana. Bukan senang nak senang. Bukan susah nak susah.

No comments:

Post a Comment